søndag 24. april 2011

Påskevandring - del 8

Den gladeste dagen i året er, etter min mening, første påskedag – den er fylt med lys og glede og håp.

At Jesus stod opp igjen fra de døde beviste at han var Guds utvalgte, Messias, Guds sønn.

Hvis Jesus ikke hadde stått opp igjen ville det han sa og gjorde vært løgn, fordi alt han gjorde og sa bunnet ut i denne påstanden om at han var Guds sønn og at Guds rike, gjennom ham, var kommet nær til oss mennesker.

Da Jesus døde sier Bibelen at han dro ned til dødsriket og tok nøklene dit, han hadde levd et syndfritt liv og på grunn av det, var han det eneste menneske som ikke døden kunne holde på.
Åp. 1:17-18
”Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende.
Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet, og jeg har nøklene til døden og dødsriket.”
Gud reiste Jesus opp fra de døde som den første av mange. For en dag skal Gud reise alle som er døde, og som har tatt imot Jesus som sin frelser, opp til evig liv med ham.
Joh. 6:40
”For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham,
skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.”
Påskefortellingen er egentlig en gedigen kjærlighetsfortelling om Jesu kjærlighet til oss mennesker.

Finnes det bevis for at Jesus stod opp fra døden?
Nei det finnes ikke vitenskapelige bevis.
Men da Paulus skrev en av brevene som står i Bibelen, skriver han:
(1 Kor. 15:6) ”Deretter viste han seg for mer enn fem hundre troende søsken på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn”
Altså kunne de som leste brevet den gangen sjekke med øyenvitner hvis de ønsket det.
Men vi har jo gjennom historien sett at det går an å lyve om hendelser for å oppnå ulike ting.
Disiplene til Jesus stod frem og forkynte at Jesus var stått opp, ja, de ikke bare sa det i et par år, slik at de fikk ”reddet ansikt” overfor de som hadde sett at de fulgte Jesus, men de brukte resten av livet sitt til å forkynne dette. Og ikke nok med det, men alle disiplene med unntak av Johannes, ble martyrer, det vil si at de døde for sin tro og fikk spørsmålet om å fornekte sin tro eller dø.
Hvis det hadde vært meg – og jeg hadde visst at det var en løgn at Jesus stod opp igjen – ville jeg ikke dødd for det. Og disiplene måtte jo være de første til å vite om det de forkynte var en løgn eller ikke….
Hvis Jesus stod opp igjen fra døden så måtte han ha vært Guds sønn og da var alt han sa og gjorde sant…..



















Her er en av de tingene Jesus sa:

Joh. 3:16-17
”For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne,
for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham”

Dette er første påskedags budskap.
Påskevandringen er over for dette året, takk til dere som har fulgt oss på vandringen.
GOD PÅSKE!

Ingen kommentarer: